Permalink

0

Outernet, offline internet voor ontwikkelingslanden en nerds

Slechts 42.3% van de wereldbevolking heeft toegang tot internet. Een bedrijf genaamd Outernet wil op een bijzondere manier de overige 57.7% van informatie voorzien. Met een zeer succesvolle crowdfunding campagne achter de rug lijkt het bedrijf een grote stap te maken.

“Stel je voor dat je per dag slechts acht uur kunt benutten en je plotseling de volle 24 uur kunt gebruiken”.  Dat doet een aansluiting op Outernet voor een dorp in een ontwikkelingsland, aldus Thane Richard van Outernet. Zo’n dorp heeft dan plotseling toegang tot een wereld aan informatie waardoor ze veel efficiënter kunnen werken en leven verteld Thane.

Outernet verspreid dagelijkse een bepaalde hoeveelheid data via een satellietnetwerk naar relatief goedkope ontvangers die draaien op zonne-energie. Zo kunnen mensen op afgelegen plaatsen, waar geen internetkabel te bekennen is, toch informatie ontvangen. Ook inwoners van landen waar sprake is van censuur kunnen op deze manier ongecensureerde informatie ontvangen.

“information is a tool, a very powerful tool”

Outernet krijgt in eerste instantie vaak te maken met commentaar verteld Richard: “ons wordt regelmatig gevraagd waarom focussen jullie je op het verspreiden van informatie terwijl er miljoenen mensen sterven aan honger?” Thane geeft aan dat informatie een heel krachtig gereedschap is. “Informatie zorgt ervoor dat mensen meer overwogen keuzes maken. Dat kan van alles zijn: drink ik uit deze put, of koop ik een filtersysteem en als ik dat niet kan betalen kan ik het dan van mijn overheid eisen omdat het een mensenrecht is?”

Wat het netwerk extra bijzonder maakt is dat de gebruikers bepalen wat er wordt uitgezonden. Zo kunnen boeren in Angola vragen om informatie over landbouwmethodes en dissidenten in Noord Korea om ongecensureerd nieuws. Dat vragen moet dat wel via een ander netwerk, aangezien je via het netwerk van Outernet niet kunt zenden.

Het feit dat de gebruikers bepalen zorgt ook meteen voor een van de grootste uitdagingen voor het bedrijf zegt Richard. “Mensen die nooit toegang hebben gehad tot een dergelijk netwerk weten helemaal niet wat er allemaal bestaat. Ze weten bijvoorbeeld niet dat er een opensource handleiding is voor het bouwen van een tractor die veel goedkoper is dan een reguliere tractor.” Als je niet weet waar je uit kunt kiezen, kun je de keuze ook niet maken.

Professor Bram Büscher hoogleraar sociology of development and change plaatst wel een aantal kritische noten bij het project. Büscher is erg sceptisch over wat netwerk en apparaat in de praktijk kunnen betekenen. “Meer informatie is natuurlijk niet betere informatie. Zulke projecten kunnen dus zowel nieuwe kansen als nieuwe problemen creëren.” Volgens Büscher zijn bevolkingsgroepen die geen tot nauwelijks gebruik maken van bijvoorbeeld internet veel beter geïnformeerd dan veel mensen in het Westen denken.

De missie van Outernet is informatie brengen. Richard kan op dit moment nog geen mooie voorbeelden noemen van wat hun nog jonge netwerk heeft bereikt, maar vat wel samen wat ze met de verspreiding van informatie willen bereiken. “Give a man a fish an he will eat for a day, teach a man how to fish and you will feed him for a lifetime, give a man the means to teach himself how to fish and he will become the teacher for others.”

Het creëren van een nieuw soort informatievoorziening als Outernet zorgt in afgelegen dorpen in bijvoorbeeld Afrika voor een nieuw soort ongelijkheid stelt Büscher. “Welke mensen weten van welke informatie beter gebruik te maken dan anderen, of soms zelfs tegen anderen?” informatie als tool kan een ontwrichtende werking hebben voor dergelijke dorpen. Verder merkt Büscher op dat Outernet in haar introductiefilmpje naïef en zelf een beetje neokoloniaal overkomt. “In het filmpje hebben ze het over mensen die niet op het internet zijn aangesloten als zijnde groepen die in het donker leven, aan wie ze het licht moeten brengen.” Büscher gaat zelfs zo ver dat hij deze manier van denken compleet naïef en zelfs gevaarlijk noemt.

Veel andere mensen hebben wel vertrouwen in het project, dit blijkt uit de zeer geslaagde crowdfundingcampagne op Indiegogo. 5897 mensen brachten samen maar liefst $479,785 bij elkaar voor een apparaat genaamd Lantern. Het apparaat is een kleine ontvanger voor het Outernet netwerk en draait op zonne-energie. Een extra perk is het feit dat je je telefoon er ook aan kunt opladen. Het apparaat is bijzonder handig voor wereldreizigers, je krijgt immers nieuws en weerinformatie via het Outernet netwerk en dit scheelt in hoge datakosten in het buitenland.

Xander Bouwman is een van die backers, hij heeft een Lantern besteld. “Het apparaatje spreekt de prepper in mij aan, misschien komt dat door de zonnecellen. Het idee dat ik het nieuws zou kunnen blijven volgen als de stroom uit zou vallen of ik plotseling –zeg in het geval van de zombie-apocalyps– naar hoger gelegen gebieden zou moeten vluchten vind ik behoorlijk stoer.”

Xander ziet Lantern verder niet als de oplossing, maar als onderdeel van de oplossing. “Ik denk dat toegang tot informatie mensen in staat stelt om zich heel snel te ontwikkelen. Vandaag kunnen 4.5 miljard mensen nog niet op het internet. Lantern is daar niet het antwoord op, maar de techniek zou kunnen helpen. Zoals zonne-energie een deel van de oplossing op een groter probleem vormt.

Of het netwerk ooit een succes wordt weten we nog niet. Professor Büscher acht de kans klein, “Er zijn er al heel veel ideeën geweest die werden gepresenteerd als zogenaamde magic bullets. Outernet past mooi in dat rijtje en zal dus waarschijnlijk hetzelfde lot wachten als al die andere fantastische oplossingen die de mensheid zouden redden: ze gingen meestal roemloos ten onder.” Xander Bouwman ziet als (toekomstige) gebruiker wel heil in het project en ziet Lantern als een alternatief voor de internetprojecten van Google en Facebook. “Stel je voor dat de enige vorm van het internet die je kent er één is waarmee je uitsluitend op Facebook en partnersites kunt browsen.”

De toekomst van het netwerk hangt af van allerlei factoren. Volgens Büscher, die de afgelopen drie jaar onderzoekt deed naar het uitrollen van kennis en internet zijn de mensen de belangrijkste factor. “Het belangrijkste aspect met betrekking tot kennis en internet is dat ze zo goed of slecht zijn als mensen ze gebruiken:voor sommigen biedt het nieuwe mogelijkheden, voor anderen maakt het een einde aan de mogelijkheden die ze hadden.”

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.